back to top
32.2 C
Athens
Παρασκευή, 19 Ιουλίου, 2024

32.2 C
Athens
Παρασκευή, 19 Ιουλίου, 2024

Η πρώτη εικαστική έκθεση στο Ηρώδειο από το Διονύση Καβαλλιεράτο

Διαβάστε επίσης

Ο ΝΕΟΝ και το Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου παρουσιάζουν την έκθεση Αποπροσανατολισμένος χορός / Παραπλανημένος πλανήτης, την πρώτη εικαστική έκθεση που πραγματοποιείται στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού. Στο πλαίσιο του προγράμματος Έργο στην Πόλη 2020, ο Διονύσης Καβαλλιεράτος δημιουργεί μία in situ εγκατάσταση από γλυπτικές μορφές που συνθέτουν έναν κυκλικό χορό.

Με τη νέα συνεργασία με το Φεστιβάλ Αθηνών, ιδιαίτερα σε αυτή τη δύσκολη περίοδο που βιώνει η κοινωνία μας, ο ΝΕΟΝ φιλοδοξεί να συμβάλει στην επανεκκίνηση του Πολιτισμού και την επανασύνδεση με το κοινό και τους δημιουργούς.

Επιμελήτρια είναι η Πολύνα Κοσμαδάκη, Ιστορικός τέχνης, Επιμελήτρια του Μουσείου Μπενάκη.

Από την αρχαιότητα στη μαζική κουλτούρα

Το έργο του Διονύση Καβαλλιεράτου στο πιο εμβληματικό αρχαίο θέατρο του ιστορικού κέντρου της Αθήνας -το Ωδείο Ηρώδου του Αττικού- είναι ένας κυκλικός χορός από γλυπτά που αναπτύσσεται πάνω στην κεντρική σκηνή σε διαφορετικά ύψη και κλίμακες. Πρόκειται για μια in situ εγκατάσταση 40 περίπου μορφών, κατασκευασμένων από διάφορα υλικά (χαλκό, πηλό, ρητίνη, καθρέφτη, ξύλο, κλπ.) για τα οποία υιοθετεί διαφορετικές εικαστικές «γλώσσες». Εικονογραφικά, τα γλυπτά αποτελούν συναρμογές από στοιχεία διάφορων εποχών και πολιτισμών, με από την προϊστορία και την αρχαιότητα, τη μοντέρνα τέχνη, το θέατρο, τη μαζική κουλτούρα, τη λαϊκή τέχνη, κλπ.

Συναντάμε για παράδειγμα τη Σφίγγα και κυκλαδικά ειδώλια, μάσκες και ξόανα, αρχιτεκτονικά στοιχεία (σκάλες, πισίνες) και ζώα, φρούτα ή λαχανικά, οργανικά και μηχανικά μέρη, αντικείμενα όπως στάμνες, πόρτες, καπέλα, κορνίζες, σκάλες, μπουκάλια. Όλα αυτά τα μέλη συνθέτουν χαρακτήρες του τωρινού ή αλλοτινού δυτικού κόσμου όπως ο περιπλανώμενος, ο σκλάβος, ο άστεγος, ο μεθύστακας, ενώ σε πολλά είναι έκδηλες και αυτοβιογραφικές αναφορές.

Ο Καβαλλιεράτος μιλά για τη σημασία της κοινότητας

Με σημείο αφετηρίας τις θρησκευτικές, σωματικές, κοινωνικο-πολιτικές συμπαραδηλώσεις του κυκλικού χορού -ενός τελετουργικού αλλά και μοτίβου που συναντάμε από τα προϊστορικά χρόνια- ο Καβαλλιεράτος μας μιλά για τη σημασία της κοινότητας, της συντροφικότητας, της φιλίας, του γέλιου, της χειρονομίας, της σωματικής έκφρασης.

Αξιοποιώντας τεχνικές της γλυπτικής (πλάσιμο, συγκόλληση, χύτευση, λάξευση) ενώνει διαφορετικά μεταξύ τους μέλη (εδώ εκπληρώνονται και οι τις τρεις έννοιες της λέξης μέλος ως δομικά στοιχείο, μέρος του σώματος ή άτομο μια ομάδας) για να συνθέσει τις παράδοξες, αλλόκοτες φιγούρες ενός Αποπροσανατολισμένου χορού.

Τόσο μορφολογικά όσο και εικονογραφικά, η παρωδία, η σάτιρα, η ειρωνεία και η καρικατούρα επιστρατεύονται ως πρακτικές αντιμετώπισης αδιέξοδων καταστάσεων όπως η κλιματική κρίση, η κοινωνική ανισότητα ή η «ανθρώπινη βλακεία» εκπληρώνοντας τη στάση του André Breton που θεωρούσε το χιούμορ ως τον πιο καίριο τρόπο αντιμετώπισης ακόμα και των πιο τραγικών καταστάσεων, κόντρα στους συναισθηματισμούς και την ελαφρότητα που κάποιοι «θεωρούν εσφαλμένα ως ποίηση» (Ανθολογία του Μαύρου Χιούμορ, 1939).

«γλυπτική παράσταση»

Με έναυσμα την εγκατάσταση στον χώρο του Ωδείου η γλυπτική διαδικασία, σπουδή και τελετουργία, χορός και παιχνίδι, μετατρέπεται σε «γλυπτική παράσταση», αποκτώντας, ως εγκατάσταση σε δημόσιο χώρο, πολλά ακόμα επίπεδα ανάγνωσης που επαναπροσδιορίζουν τη σχέση έργου-θεατή. Στη σκηνή του Ηρωδείου γίνεται δυνατή όχι μόνο η οπτική σχέση με το έργο από διάφορα σημεία θέασης εξ αποστάσεως, αλλά και η συμμετοχή σε αυτό μέσα από την παρουσία του κοινού στη σκηνή, ανάμεσα στα έργα. Ταυτόχρονα ο διάλογος του «κλασικού» μνημείου και των χιουμοριστικών γλυπτών αξιοποιεί την ένταση των αντιθέσεων αλλά και των συναντήσεων ανάμεσα στα αρχαία ερείπια και τα σύγχρονα θραύσματα.

Οδηγίες Προσέλευσης

Με προτεραιότητα τη δημόσια υγεία και την ασφάλεια, αλλά και με ευθύνη απέναντι στο κοινό και τον Πολιτισμό, η έκθεση θα πραγματοποιηθεί ακολουθώντας τις οδηγίες των υγειονομικών αρχών. Στο πλαίσιο αυτό, 20 άτομα θα εισέρχονται στο χώρο, ανά είκοσι λεπτά.

NEON Έργο στην Πόλη 2020 | Διονύσης Καβαλλιεράτος

Αποπροσανατολισμένος χορός / Παραπλανημένος πλανήτης
Ωδείο Ηρώδου Αττικού

5 Ιουνίου – 3 Ιουλίου 2020
Ωράριο Έκθεσης
Τρι – Κυρ | 5μμ – 8:30μμ
Δευ | Κλειστά

Είσοδος Ελεύθερη
Απαραίτητη η προκράτηση θέσης εδώ.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
ΑΘΗΝΑ +
spot_img

Συμβαίνει στην Αθήνα