back to top
20.3 C
Athens
Τρίτη, 17 Σεπτεμβρίου, 2024

20.3 C
Athens
Τρίτη, 17 Σεπτεμβρίου, 2024

Κωνσταντία Γουρζή: «Αλληλένδετες σύνθεση και διεύθυνση ορχήστρας. Για να υπηρετήσεις βαθύτερα τη μουσική θα πρέπει κάποια στιγμή να ασκήσεις και τα δύο»

Διαβάστε επίσης

 

Στο διεθνές μουσικό φεστιβάλ Grafenegg της Αυστρίας τιμήθηκε ως Composer in Residence 2020 μια σημαντική προσωπικότητα της ευρωπαϊκής μουσικής, η Ελληνίδα συνθέτρια και διευθύντρια ορχήστρας, Κωνσταντία Γουρζή.
Είναι η πρώτη φορά, που φεστιβάλ διεθνούς ακτινοβολίας, αναθέτει την ευθύνη αυτής της θέσης σε γυναίκα και μάλιστα με μια σειρά από συναυλίες. Δυστυχώς, η παρουσίαση- σε παγκόσμια πρεμιέρα- του έργου της Ypsilon συνοδεύτηκε από ένα απρόοπτο.

Η Κωνσταντία Γουρζή μίλησε στην εκπομπή Ράδιο City και την Έλενα Χατζηιωάννου.

”Ήταν πολύ τιμητικό που διηύθυνα το άνοιγμα του Φεστιβάλ. Και με την πρεμιέρα του έργου Ypsilon, μετά από την εισαγωγή με έργο του Μπετόβεν. Ομως, στο τέλος της εισαγωγής του “Προμηθέα” του Μπετόβεν, μέχρις ότου βγω πάλι στη σκηνή, έπιασε μια καταρρακτώδης βροχή και τελικά ακυρώθηκε η συναυλία. Ήταν μια πρωτόγνωρη εμπειρία. Σκεφτείτε ότι μετά τον κορονοϊό ήταν το μόνο φεστιβάλ που πραγματοποιήθηκε στην Αυστρία και στην Ευρώπη, παρουσία 1.500 θεατών. Δεν ήθελε να φύγει ο κόσμος. Αλλά έπρεπε να διακόψουμε, λόγω της βροχής. Ωστόσο, έγιναν αρκετές από τις προγραμματισμένες εκδηλώσεις και το παιδαγωγικό κομμάτι που απευθύνεται σε νέους συνθέτες”, θα πει η Κωνσταντία Γουρζή.

Η συναυλία που ακυρώθηκε θα πραγματοποιηθεί, τελικά, στο τέλος Οκτωβρίου.

Σ ερώτηση πόσο δύσκολο είναι για ένα συνθέτη να γράψει κατά παραγγελία, αν είναι μια μοναχική διαδικασία, μία διαδικασία διαλόγου με μουσικούς με συνεργάτες, αν υπάρχει ο κίνδυνος να μην προλάβει να ολοκληρώσει το έργο έτσι όπως θα ήθελε, στο συγκεκριμένο χρονικό πλαίσιο, τόνισε ότι δε μπορεί να απαντήσει γενικά.

«Είναι προσωπική η απάντηση. Εμένα με έχει βοηθήσει αρκετές φορές. Η πίεση της παράδοσης, δημιουργεί ίσως μια πιο ξεκάθαρη άποψη για το τι θέλω και τι όχι. Διότι, δεν το αμφισβητώ μέσα στο χρόνο. Άρα ο χρόνος παίρνει μια άλλη μορφή, που προσωπικά με βοηθάει. Έχει να κάνει με τον χαρακτήρα του συνθέτη. Η σύνθεση είναι μοναχική διαδικασία. Στις καλές περιπτώσεις αποτελεί αποτέλεσμα συνεργασίας με τους μουσικούς , όπως όταν γράφεις για κάποιο σόλο ή για έναν συγκεκριμένο μουσικό ή για ένα μικρό σύνολο. Όταν γράφεις για ορχήστρα δεν έχεις την ευκαιρία να δοκιμάσεις το έργο σου με αυτήν , εκτός αν έχεις δική σου ορχήστρα. Και η διαδικασία μέχρι την ολοκλήρωση του έργου είναι συχνά επίπονη διότι φαντάζεσαι τον ήχο, αλλά από τη φαντασία μέχρι την πραγματικότητα έχει διάφορες διαδρομές και μέσα από αυτές μαθαίνεις και πως να το χειριστείς, ώστε να έχεις το γρηγορότερο και καλύτερο μουσικό αποτέλεσμα, όπως το έχεις φανταστεί» θα πει η Κωνσταντία Γουρζή, η οποία έχει συνθέσει πολλά έργα κατόπιν ανάθεσης .

-Αισθάνεσαι πρώτα μαέστος ή συνθέτρια;

«Το ένα είναι αλληλένδετο με το άλλο. Πιστεύω ότι ο κάθε ένας που ασκεί το ένα πρέπει να ασκήσει κάποια στιγμή και το άλλο για να μπορέσει να υπηρετήσει βαθύτερα τη μουσική.»

               ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

*Η Κωνσταντία Γουρζή γεννήθηκε στην Αθήνα το 1962, με καταγωγή από τη Λευκάδα. Σπούδασε πιάνο και σύνθεση στην Αθήνα. Πήρε δίπλωμα σύνθεσης και διεύθυνσης ορχήστρας από την Ανώτατη Ακαδημία Καλών Τεχνών του Βερολίνου (1988-1992). Έχει βραβευτεί σε διεθνείς διαγωνισμούς ως μαέστρος και ως συνθέτης. Υπήρξε υπότροφος του Ιδρύματος Ωνάση. Το 1995 διετέλεσε βοηθός του Claudio Abbado στη Φιλαρμονική του Βερολίνου και του Ούγγρου συνθέτη György Kurtág.
Ζει στο Μόναχο και είναι καθηγήτρια στην Ανώτατη Μουσική Ακαδημία του Μονάχου, υπεύθυνη για τα σύνολα σύγχρονης μουσικής.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
ΑΘΗΝΑ +
spot_img

Συμβαίνει στην Αθήνα