back to top
16.6 C
Athens
Τρίτη, 14 Μαΐου, 2024

16.6 C
Athens
Τρίτη, 14 Μαΐου, 2024

Το «θρίλερ» του Oruc Reis και τα ερωτήματα για τις επόμενες κινήσεις του – «Κόκκινη γραμμή» για την Αθήνα τα 6 ν. μ.

Διαβάστε επίσης

Τo ερώτημα ποιες θα είναι οι επόμενες κινήσεις  του τουρκικού ερευνητικού σκάφους Oruc Reis έως και τη λήξη της παράνομης Navtex στις 22 Οκτωβρίου και εάν τελικώς η Άγκυρα προχωρήσει σε έκδοση νέας Navtex, απασχολεί έντονα την Αθήνα η οποία παρακολουθεί την διαρκή κλιμάκωση της προκλητικής στάσης της Άγκυρας.

Το  τουρκικό ερευνητικό πλοίο συνεχίζει να πλέει εντός της ελληνικής υφαλοκρηπίδας στην περιοχή που έχει δεσμευθεί στα νότια του Καστελόριζου από την περασμένη εβδομάδα. Την Κυριακή έφθασε στο εγγύτερο σημείο (σ.σ. περίπου 14 ν.μ.) από το Καστελόριζο και στη συνέχεια συνέχισε την πορεία του προς νοτιοδυτικά. Σύμφωνα με δηλώσεις αξιωματούχων του τουρκικού υπουργείου Ενέργειας, το «Ορούτς Ρέις» έχει κάνει έως τώρα δισδιάστατες έρευνες. Σε περίπτωση συγκέντρωσης στοιχείων που υποδηλώνουν την πιθανότητα ύπαρξης υδρογονανθράκων, θα πρέπει να γίνουν και τρισδιάστατες έρευνες. Ένα από τα σενάρια περαιτέρω κλιμάκωσης περιλαμβάνει ακόμη  και την απόπειρα γεώτρησης, κατά πάσα πιθανότητα με το πλωτό γεωτρύπανο «Γιαβούζ».

Για το τι μέλλει να πράξει η ελληνική πλευρά είναι κατατοπιστικές για την ώρα  οι δηλώσεις  του υπουργού Επικρατείας και του Κυβερνητικού Εκπροσώπου. Οι «κόκκινες γραμμές» για την Ελλάδα «έχουν να κάνουν με τον σεβασμό της εθνικής κυριαρχίας» δήλωσε ο υπουργός Επικρατείας, Γιώργος Γεραπετρίτης, αναφερόμενος στις τουρκικές ενέργειες στην Ανατολική Μεσόγειο. Μιλώντας  την περασμένη Πέμπτη 15 Οκτωβρίου στον τηλεοπτικό σταθμό Alpha και ερωτηθείς σχετικά με το ποιες είναι οι «κόκκινες γραμμές», ο κ. Γεραπετρίτης σημείωσε ότι «έχουμε αποδείξει την επιχειρησιακή μας ετοιμότητα. Η κόκκινη γραμμή είναι η εθνική κυριαρχία, και όταν λέμε εθνική κυριαρχία εννοούμε αυτονοήτως τα εθνικά χωρικά ύδατα τα οποία σήμερα είναι προσδιορισμένα στα έξι ναυτικά μίλια».

«Οι εύκολοι λεονταρισμοί για την επέκταση μονομερώς στα 12 μίλια που αποτελεί ένα δικαίωμα της ελληνικής Πολιτείας και το οποίο θα ασκήσει σε χρόνο τον οποίο η ίδια θα επιλέξει, δεν είναι ένα θέμα το οποίο μπορεί να τεθεί εν θερμώ. Είναι υποχρέωσή μας να αναδείξουμε την υποκρισία της Τουρκίας και να την απομονώσουμε διπλωματικά» συμπλήρωσε ο υπουργός Επικρατείας.

Όπως είπε, η διπλωματία δεν είναι ένας αγώνας ταχύτητας αλλά ένας αγώνας δρόμου που θέλει στρατηγική. «Η Ευρωπαϊκή Ένωση έδωσε ένα περιθώριο προς τη Τουρκία έως το τέλος Δεκεμβρίου να προχωρήσει σε αποκλιμάκωση, ώστε να προσέλθει στις συζητήσεις και από την άλλη πλευρά έχουμε μια αναβάθμιση της επιχειρησιακής θέσης της Ελλάδος. Απεδείχθη στο Ανατολικό Αιγαίο, απεδείχθη στη Μεσόγειο», υπογράμμισε.

Υπογράμμισε δε πως «το ζήτημα των κυρώσεων σε βάρος της Τουρκίας, βρίσκεται πάντοτε δυνητικά στο τραπέζι. Αφήνουμε ένα παράθυρο στη διαμεσολάβηση, εμείς είμαστε πάντοτε με την γνήσια συζήτηση και με το διεθνές δίκαιο, απειλές και εκβιασμούς δεν πρόκειται να ανεχθούμε».
Στ. Πέτσας: Θα κάνουμε αυτό που χρειάζεται στο επιχειρησιακό πεδίο

Το θέμα της τουρκικής παραβατικότητας θα θέσει την Πέμπτη στη Σύνοδο Κορυφής η Ελλάδα και θα ζητήσει την ενεργοποίηση των κυρώσεων, όπως είπε νωρίτερα στον ΣΚΑΪ ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέλιος Πέτσας.

Όπως υπογράμμισε, “κάνουμε κάθε ενέργεια για να καταδείξουμε την τούρκικη παραβατικότητα Και στο επιχειρησιακό πεδίο θα κάνουμε αυτό που χρειάζεται” .

Γκριζάρουν το μισό Αιγαίο – Επεκτείνουν την περιοχή ευθύνης αναζήτησης και διάσωσης

Τη πορεία του Oruc Reis συνοδεύει από χθες, η ανάρτηση,  από τον  υπουργό Μεταφορών, Αντίλ Καραϊσμαΐλογλου ενός νέου χάρτη στον οποίο ο Τούρκος υπουργός  προβάλει  ως τουρκικό το μισό Αιγαίο και ολόκληρη την περιοχή από την Κρήτη μέχρι την Κύπρο. “Χαιρετίσματα στο Φατίχ, στο Γιαβούζ και στο Κανουνί. Στη Γαλάζια Πατρίδα μας, την περιοχή ερευνών και διάσωσης την επεκτείναμε με τρόπο που θα περιλαμβάνει και τις περιοχές όπου πραγματοποιούν εργασίες τα ερευνητικά μας πλοία. Καλορίζικο το νέο σχέδιο έρευνας και διάσωσης”, έγραψε ο Τούρκος υπουργός.

Και συμπληρώνει στην εξαγγελία του ο Αντίλ Καραϊσμαΐλογλου «Επεκτείναμε την περιοχή ευθύνης αναζήτησης και διάσωσης στη Γαλάζια Πατρίδα μας για να συμπεριλάβουμε τις περιοχές αναζήτησης των εθνικών μας πλοίων που λειτουργούν στην Ανατολική Μεσόγειο. Καλή τύχη στη χώρα μας στο νέο Εθνικό Σχέδιο Έρευνας και Διάσωσης».

Η εν λόγω εξέλιξη προκαλεί ερωτήματα για την πορεία που θα ακολουθήσει το «Oruc Reis» τις επόμενες μέρες και το κατά πόσο η Άγκυρα σκοπεύει να το στείλει ακόμα πιο κοντά στο Καστελόριζο.

Άμεση ήταν η απάντηση της Ελλάδας με ανακοίνωση του υπουργείου Εξωτερικών, στην οποία κάνει λόγο για παράνομο ορισμό, εξηγώντας αναλυτικά τις ελληνικές θέσεις.

Η απάντηση του ελληνικού ΥΠΕΞ έχει ως εξής:

H τουρκική περιοχή ευθύνης έρευνας και διάσωσης που ορίστηκε αυθαίρετα με τον νέο τουρκικό νόμο, όπως άλλωστε και αυτή που είχε ορισθεί με τον τουρκικό νόμο του 1988, είναι παράνομη στο μέτρο που επικαλύπτει περιοχές ελληνικής κυριαρχίας και δικαιοδοσίας, συνεπώς δεν παράγει έννομα αποτελέσματα. Πέραν όμως αυτού, δεν στηρίζεται σε επιχειρησιακά κριτήρια και δεν εξυπηρετεί τους σκοπούς ασφάλειας της ανθρώπινης ζωής.

Η ελληνική περιοχή ευθύνης, η οποία έχει καθορισθεί τη δεκαετία του ’50 με Περιοχικές Συμφωνίες Αεροναυτιλίας του ICAO και δηλωθεί από το 1975 στον αρμόδιο Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ), συμπίπτει με το FIR Αθηνών και είναι σύμφωνη με τις συστάσεις του ΙΜΟ και ΙCAO, όπως περιλαμβάνονται στο Διεθνές Εγχειρίδιο Αεροναυτικής και Ναυτικής Έρευνας και Διάσωσης (IAMSAR Manual). Υπογραμμίζεται ότι και στην πράξη η Ελλάδα, μέσω του αρμόδιου ελληνικού Ενιαίου Κέντρου Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης (Joint Rescue Coordination Center – JRCC) στον Πειραιά, συντονίζει αποτελεσματικά όλες τις επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης στην περιοχή ευθύνης της, παρέχοντας εν προκειμένω υπηρεσίες σε όλα τα κινδυνεύοντα πλοία και αεροπλάνα” σημειώνεται στην ανακοινωση του ελλληνικού ΥΠΕΞ .

 

Newsroom Αθήνα 984

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
ΑΘΗΝΑ +
spot_img

Συμβαίνει στην Αθήνα