28.3 C
Athens
Πέμπτη, 30 Ιουνίου, 2022

28.3 C
Athens
Πέμπτη, 30 Ιουνίου, 2022

Την απαγόρευση διαφημίσεων ορυκτών καυσίμων ζητούν περιβαλλοντικές οργανώσεις

Τέλος στις διαφημίσεις των ορυκτών καυσίμων επιχειρούν να βάλουν πολλά γραφεία της Greenpeace στην ΕΕ, ανάμεσά τους και το ελληνικό, μαζί και με άλλες Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις άλλων χωρών, ξεκινώντας μία ειδική μορφή συλλογής υπογραφών, μέσα από τη διαδικασία της Ευρωπαϊκής Πρωτοβουλίας Πολιτών (ECI: European Citizens Initiative). Οι οργανώσεις ζητούν έναν νέο νόμο, που θα απαγορεύει τις διαφημίσεις και τις χορηγίες των ορυκτών καυσίμων στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Τι είναι η Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία Πολιτών (ECI)

Η Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία Πολιτών (ECI) είναι μία ξεχωριστή προσπάθεια συλλογής υπογραφών την οποία η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεσμεύεται νομικά να συζητήσει, αν συγκεντρωθούν περισσότερες από 1 εκατομμύριο υπογραφές σε λιγότερο από έναν χρόνο. Είναι ένα πολύ ισχυρό εργαλείο για να μπει ένα θέμα στην ευρωπαϊκή πολιτική ατζέντα.

«Οι εταιρείες ορυκτών καυσίμων με έδρα την Ευρώπη, όπως η Total Energies και η Royal Dutch Shell, συγκαταλέγονται στις 20 μεγαλύτερες εταιρείες ορυκτών καυσίμων με τις μεγαλύτερες ανθρακικές εκπομπές στον κόσμο. Ωστόσο, οι εταιρείες αυτές αφιερώνουν μεγάλο μέρος της επικοινωνίας τους στην παραπληροφόρηση για το κλίμα και το «πράσινο ξέπλυμα» (greenwashing), λειτουργώντας με τέτοιον τρόπο ώστε να αποπροσανατολίσουν, να καθυστερήσουν και να αποτρέψουν την πραγματική δράση για το κλίμα που τόσο απεγνωσμένα χρειάζεται ο κόσμος.

Με αυτήν την Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία Πολιτών (ΕΠΠ) μπορούμε να διαμορφώσουμε τον νόμο και να πάρουμε το βήμα από μερικές από τις πιο ρυπογόνες εταιρείες του κόσμου. Εάν η ΕΠΠ φτάσει το ένα εκατομμύριο επαληθευμένες υπογραφές μέσα σε έναν χρόνο, τότε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι νομικά υποχρεωμένη να ανταποκριθεί και να εξετάσει την εφαρμογή του σχετικού αιτήματος στην ευρωπαϊκή νομοθεσία, τονίζεται στη σχετική ανακοίνωση της Greenpeace.

«Words vs. Actions: Η αλήθεια πίσω από τη διαφήμιση ορυκτών καυσίμων»

Η σχετική έρευνα του DeSmog, «Words vs. Actions: Η αλήθεια πίσω από τη διαφήμιση ορυκτών καυσίμων», η οποία δημοσιεύθηκε πρόσφατα για λογαριασμό του ολλανδικού γραφείου της Greenpeace, διαπίστωσε ότι σχεδόν τα δύο τρίτα των διαφημίσεων των έξι εταιρειών που αξιολογήθηκαν ήταν «πράσινο ξέπλυμα» – παραπλανούν δηλαδή τους καταναλωτές, καθώς δεν αντικατοπτρίζουν με ακρίβεια τις επιχειρηματικές δραστηριότητες των εταιρειών και προωθούν ψευδείς λύσεις. Οι ερευνητές του DeSmog εξέτασαν περισσότερες από 3.000 διαφημίσεις των έξι ενεργειακών κολοσσών Shell, Total Energies, Preem, Eni, Repsol και Fortum στο Twitter, το Facebook, το Instagram και το YouTube. Για τους τρεις χειρότερους παραβάτες – Shell, Preem και Fortum – το 81% των διαφημίσεων κάθε εταιρείας χαρακτηρίζεται ως greenwashing. Ο μέσος όρος και για τους έξι ενεργειακούς κολοσσούς είναι 63%».

Για την Total Energies, την εταιρεία που έχει αναλάβει ως διαχειριστής την κοινοπραξία ExxonMobil-Total-ELPE για την εξόρυξη πετρελαίου και αερίου στην Ελλάδα δυτικά και νοτιοδυτικά της Κρήτης, τα ευρήματα της έκθεσης είναι το ίδιο ανησυχητικά. Το 13% των διαφημίσεων που αξιολογήθηκαν σε αυτό το σετ δεδομένων από την Total Energies προωθούσαν ψευδείς λύσεις, εκ των οποίων το 8% αυτών αφορούσε στο ορυκτό αέριο. Αν συνδυάσουμε τις διαφημίσεις της εν λόγω εταιρείας για ορυκτά καύσιμα μαζί με τις διαφημίσεις της για ψευδείς λύσεις, παρατηρούμε ότι ακριβώς το ένα τρίτο των διαφημίσεων της Total (33%) προωθεί προϊόντα για το κλίμα που είναι επιβλαβή για τον πλανήτη.

«Η εποχή των φτηνών ορυκτών καυσίμων έχει περάσει ανεπιστρεπτί και η εμμονή εταιρειών σε ψευδεπίγραφες λύσεις και προπαγάνδα όπως το ορυκτό αέριο μας εξαναγκάζουν σε ένα δυσοίωνο μέλλον για τη ζωή μας και τον πλανήτη. Με την Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία Πολιτών έχουμε μία ιστορική ευκαιρία να απαγορεύσουμε τις διαφημίσεις και τις χορηγίες των εταιρειών ορυκτών καυσίμων, «εξαναγκάζοντας» εταιρείες όπως η Total Energies να σταματήσουν τη «βρώμικη» δραστηριότητά τους» δηλώνει ο υπεύθυνος της εκστρατείας για την Κλιματική Δικαιοσύνη στο ελληνικό γραφείο της Greenpeace Κωστής Γριμάνης.

Για μία ιστορική ευκαιρία απαγόρευσης των διαφημίσεων ορυκτών καυσίμων κάνουν λόγο οι οργανώσεις καλώντας τους πολίτες να συμμετέχουν σε αυτήν την πρωτοβουλία. Μπορείτε να συμβάλλετε στην προσπάθεια εδώ:
https://act.greenpeace.org/page/87825/petition/1?ea.tracking.id=media

Η διαμαρτυρία

Περισσότεροι από 80 ακτιβιστές της Greenpeace Ολλανδίας από 12 χώρες της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας, απέκλεισαν, το πρωί ης 4ης Οκτωβρίου 2021, την είσοδο στο διυλιστήριο της Shell στο Ρότερνταμ χρησιμοποιώντας διαφημίσεις ορυκτών καυσίμων από όλη την Ευρώπη. Η Greenpeace με την ειρηνική αυτή διαμαρτυρία κάλεσε τον κόσμο να συμμετάσχει στην «Επανάσταση (για ένα μέλλον) χωρίς ορυκτά καύσιμα» και να απαιτήσει την «Απαγόρευση των διαφημίσεων ορυκτών καυσίμων».

Οι οργανώσεις που υποστηρίζουν αυτή την Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία Πολιτών είναι:

ActionAid, Adfree Cities, Air Clim, Avaaz, Badvertising, BoMiasto.pl, Ecologistas en Acción, Europe Beyond Coal, FOCSIV, Food and Water Action Europe, Friends of the Earth Europe, Fundación Renovables, Global Witness, Greenpeace, New Weather Institute Sweden, Plataforma por un Nuevo Modelo Energético, RAP, Reclame, Fossielvrij, ReCommon, Stop Funding Heat, STPC, Transport & Environment, Zero.

Επιμέλεια: Καλλιόπη Ασλανίδου

spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
ΑΘΗΝΑ +
spot_img