back to top
34.2 C
Athens
Παρασκευή, 2 Αυγούστου, 2024

34.2 C
Athens
Παρασκευή, 2 Αυγούστου, 2024

Υπόθεση τηλεφωνικών παρακολουθήσεων: Που στηρίχτηκε η άσκηση της ποινικής δίωξης

Διαβάστε επίσης

Δίκτυο παρακολούθησης διαφόρων προσώπων, κυβερνητικών αξιωματούχων, πολιτικών, δικαστικών και δημοσιογράφων φέρονται να είχαν στήσει οι τέσσερις κατηγορούμενοι ιδιώτες – επιχειρηματίες, που με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, ενεπλάκησαν με το κακόβουλο λογισιμικό Predator, όπως περιγράφεται στο πόρισμα των 286 σελίδων που συνέταξε ο αντεισαγγελέας του Αρείου Πάγου Αχιλλέας Ζήσης για την υπόθεση των τηλεφωνικών παρακολουθήσεων και σε αυτό στηρίχτηκε η άσκηση της ποινικής δίωξης.

Το εισαγγελικό πόρισμα, με βάση το οποίο αρχειοθετήθηκε η υπόθεση ως προς όλα τα πρόσωπα εκείνα που υπηρέτησαν στην ΕΥΠ σε νευραλγικά πόστα και έχει προκαλέσει σφοδρές πολιτικές αντιδράσει περιορίζει την απόδοση ποινικών ευθυνών για την υπόθεση των υποκλοπών μόνο στους εκπροσώπους των εταιρειών επιρρίπτοντας τους ποινικές ευθύνες για πλημμελήματα που αφορούν σε παραβάσεις της νομοθεσίας για το τηλεφωνικό απόρρητο αλλά και για τα προσωπικά δεδομένα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τον ανώτατο εισαγγελικό λειτουργό οι ποινικά ελεγχόμενοι επιχειρηματίες μόνο σε δύο περιπτώσεις του δημοσιογράφου Θανάση Κουκάκη και της Άρτεμις Σίφορντ πέτυχαν το στόχο τους, καθώς και οι δύο … πάτησαν το «μολυσμένο» μήνυμα με το κακόβουλο λογισμικό και παρακολουθήθηκαν, ενώ για τους λοιπούς 114 μεταξύ των οποίων και ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ Νίκος Ανδρουλάκης δέχεται ότι υπήρξαν θύματα απόπειρας παρακολούθησης καθώς δεν πάτησαν τα σχετικά likns.

Ωστόσο, νομικοί που έχουν πλήρη γνώση των στοιχείων της δικογραφίας επισημαίνουν ότι εφόσον δεν εξετάστηκαν τα θύματα, πέραν εκείνων που υπέβαλαν μήνυση και προσέφυγαν στη δικαιοσύνη, πως είναι δυνατόν να γνωρίζει κάποιος αν πράγματι κάποιος από αυτούς έχει πατήσει το επίμαχο link.

Επίσης στο πόρισμα, που αριθμεί 286 σελίδες δεν αποδίδεται καμία ευθύνη στην Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών, ΕΥΠ, η την Αντιτρομοκρατική Υπηρεσία. Και ενώ δεν αποδίδει το πολυσέλιδο πόρισμα ευθύνες στην ΕΥΠ, για τη λειτουργία της οποίας σε σχέση με την παρακολούθηση προσώπων, διαλαμβάνει λεπτομερώς, πως γίνεται η διαδικασία και τι προβλέπεται από το νόμο, επίσης ευθύνες δεν αποδίδει και σε πρόσωπα που είχαν καταμηνυθεί για τις υποκλοπές, μεταξύ των οποίων ο τότε διοικητής της ΕΥΠ Παναγιώτης Κοντολέων και ο τότε γενικός διευθυντής του γραφείου του Πρωθυπουργού (Γενικός Γραμματέας) Γρηγόρης Δημητριάδης, αλλά και η τότε εισαγγελέας αρμόδια για θέμα ΕΥΠ Βασιλική Βλάχου, που είχε προσυπογράψει και ασκήσει τον έλεγχο νομιμότητας για χιλιάδες παρακολουθήσεις.

Ειδικότερα για τον τότε διοικητή της ΕΥΠ Παναγιώτη Κοντολέοντα στο πόρισμα αναφέρεται, ότι δεν είχε γνώση παράνομων παρακολουθήσεων, το ίδιο και για τον Γρηγόρη Δημητριάδη, για τον οποίο αναφέρεται, ότι ουδέποτε είχε σχετική ενημέρωση ούτε οποιαδήποτε γνώση.

Σε ό,τι αφορά την εισαγγελέα Βασιλική Βλάχου τονίζεται ότι ελέγχθηκε πειθαρχικά από τον Άρειο Πάγο και δεν της αποδόθηκε καμία ποινική ευθύνη.

Πάντως συνήγοροι των θυμάτων των υποκλοπών επισημαίνουν ήδη, ότι το πόρισμα έχει πολλά κενά και εν τέλει γεννά περισσότερα ερωτήματα από αυτά που επιχείρησε να απαντήσει. Και αυτό, γιατί όπως λένε οι ίδιες πηγές, δεν υπάρχει θεμελίωση στο πόρισμα για ποιο λόγο έγιναν από ιδιώτες οι παρακολουθήσεις, αν λειτούργησαν αυτοβούλως, μόνοι τους ή για λογαριασμό κάποιου άγνωστου ηθικού αυτουργού και γιατί παρά το γεγονός, ότι στο πόρισμα αναγνωρίζεται η παράνομη δράση των εν λόγω τεσσάρων ατόμων, δεν ερευνήθηκαν ευθύνες πέραν των αποδιδόμενων πλημμελημμάτων και για άλλες αξιόποινες πράξεις όπως ενδεχομένως για το κακούργημα της κατασκοπείας καθώς τα πρόσωπα που είχαν έστω αποπειραθεί να θέσουν υπό παρακολούθηση κατείχαν υψηλόβαθμα και ευαίσθητα από άποψη διαχείρισης πληροφοριών πόστα. Επίσης, συνήγοροι θυμάτων σημειώνουν, ότι για την παραβίαση των προσωπικών δεδομένων, η κατηγορία θα μπορούσε να είναι κακούργημα και όχι πλημμέλημα, ενώ δηλώνουν θα προβούν σε νομικές ενέργειες προκειμένου να αποκαλυφθεί η αλήθεια.

Μεταξύ άλλων το πόρισμα αναφέρει:

Για τον Γρηγόρη Δημητριάδη: Ορίστηκε Γενικός Γραμματέας του Πρωθυπουργού τον Ιούλιο του 2019 και στη συνέχεια, με την υπ αριθμ. 344 (ΦΕΚ Β’ 2659/18.06.2021) Απόφαση του Πρωθυπουργού , του δίδεται Εξουσιοδότηση να υπογράφει «Με εντολή Πρωθυπουργού» έγγραφα, πράξεις και αποφάσεις που αφορούν μεταξύ των άλλων διαδικαστικά θέματα του Συντονιστικού Συμβουλίου Διαχείρισης Πληροφοριών της Ε.ΥΠ. κ,λπ. Ουδέποτε δε τον ενημέρωσε ο Διοικητής ή κάποιος άλλος για επισυνδέσεις κάποιου προσώπου , αλλά και γενικότερα δεν είχε ενημέρωση για την έκδοση Εισαγγελικών Διατάξεων νόμιμης επισύνδεσης, για ποια πρόσωπα αφορούν οι διατάξεις, χρονικά διαστήματα αυτών, τους λόγους έκδοσης αυτών και γενικότερα για όλη τη διαδικασία που προηγείται της έκδοσης εισαγγελικής διάταξης.

Στο δια ταύτα καταλήγει καταονομάζοντας τα τέσσερα πρόσωπα για τα οποία προκύπτουν επαρκείς ενδείξεις ενοχής ότι επιχείρησαν χωρίς σχετικό δικαίωμα αυτών , χωρίς δηλ. τη ρητή συναίνεση του νόμιμου δικαιούχου και κατά παράβαση του μέτρου προστασίας να αποκτήσουν πρόσβαση σε μέρος ή στο σύνολο συστήματος πληροφοριών η σε ηλεκτρονικά δεδομένα των παθόντων και αφετέρου σε δύο άλλες περιπτώσεις επιχείρησαν χωρίς σχετικό δικαίωμα αυτών και κατά παράβαση του μέτρου προστασίας απέκτησαν πρόσβαση σε μέρος ή στο σύνολο συστήματος πληροφοριών η σε ηλεκτρονικά δεδομένα των παθόντων.

Συγκεκριμένα: εγκατέστησαν σε δύο περιπτώσεις τηλεφωνικών αριθμών (της Άρτεμης Σίφορντ και του Αθανασίου Κουκάκη) και επιχείρησαν να εγκαταστήσουν το κατασκοπευτικό λογισμικό predator σε άλλους 114 τηλεφωνικούς αριθμούς, που ανήκουν σε διάφορους συνδρομητές, φυσικά και νομικά πρόσωπα, μεταξύ των οποίων και οι μηνυτές Νικόλαος Ανδρουλάκης, Χρήστος Σπίρτζης, Μαρία Σακαλή Ζώη, Ρούσσου Αγγελική, Παναγιώτης Ζαρκάδας και Ιωάννης Αναστασάκος, με σκοπό να αποκτήσουν πρόσβαση σε μέρος ή στο σύνολο συστήματος πληροφοριών η σε ηλεκτρονικά δεδομένα των παθόντων κατά την παραπάνω έννοια, η δε εγκατάσταση του πιο πάνω κατασκοπευτικού λογισμικού γίνεται μέσω αποστολής sms (ή και άλλου μηνύματος π. χ. μέσω εφαρμογών) στους αριθμούς κινητού τηλεφώνου των αποδεκτών που δεν απαιτεί κατ’ανάγκη άμεση επαφή του μέσου με τη σύνδεση. Στην προκειμένη περίπτωση τα links που είχαν λάβει και είχαν ανοίξει η Άρτεμις Σίφορντ και ο Αθανάσιος Κουκάκης ήταν αντίστοιχα τα «emvolio-gov.gr» και «blogspot.edolio.com», ενώ οι υπόλοιποι αποδέκτες μηνυμάτων δεν άνοιξαν τα links που έλαβαν. Με την πράξη τους αυτή οι κατηγορούμενοι απέκτησαν χωρίς τη ρητή συναίνεση των νόμιμων δικαιούχων, πρόσβαση σε μέρος ή στο σύνολο συστήματος πληροφοριών η σε ηλεκτρονικά δεδομένα των παθόντων Άρτεμις Σίφορντ και Αθανασίου Κουκάκη, ενώ στις λοιπές 114 περιπτώσεις επιχείρησαν να αποκτήσουν πρόσβαση σε μέρος ή στο σύνολο συστήματος πληροφοριών η σε ηλεκτρονικά δεδομένα των παθόντων, το έγκλημά τους όμως στην τελευταία περίπτωση δεν ολοκληρώθηκε για λόγους ανεξάρτητους από τη θέλησή τους, εν όψει του ότι οι υπόλοιποι- πλην των ανωτέρω δύο- αποδέκτες δεν άνοιξαν τα links που έλαβαν.

Αφού λάβουν γνώση όλοι όσοι έχουν δικαίωμα θα καθοριστούν οι επόμενες κινήσεις σε δικαστικό επίπεδο έχοντας το βλέμμα στραμμένο στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, ενώ όπως είναι ήδη γνωστό με πρωτοβουλίες των κομμάτων έχουν αναληφθεί και κοινοβουλευτικές πρωτοβουλίες.

Μίνα Μουστάκα 

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
ΑΘΗΝΑ +
spot_img

Συμβαίνει στην Αθήνα