back to top
26.1 C
Athens
Τρίτη, 10 Σεπτεμβρίου, 2024

26.1 C
Athens
Τρίτη, 10 Σεπτεμβρίου, 2024

Σκληρό μπρα ντε φερ Ελλάδας – Κύπρου για την ηλεκτρική διασύνδεση των δύο χωρών

Διαβάστε επίσης

Σκληρό μπρα ντε φερ Ελλάδας – Κύπρου για την ηλεκτρική διασύνδεση των δύο χωρών με την Λευκωσία να συγκαλεί για σήμερα σύσκεψη υπό τον πρόεδρο της Κυπριακής Κυβέρνησης Νίκο Χριστοδουλίδη και την παρουσία του έλληνα υπουργού Ενέργειας Θόδωρου Σκυλακάκη.

Η σύσκεψη πραγματοποιείται σε ένα ιδιαίτερο φορτισμένο κλίμα, την ώρα που οι διεργασίες βρίσκονται στην κόψη του ξυραφιού και οι εξελίξεις δεν ήταν αυτές που περίμενε η ελληνική πλευρά. Αντί για την υλοποίηση όσων είχαν συμφωνηθεί την προηγούμενη Δευτέρα, 2 Σεπτεμβρίου σε τηλεδιάσκεψη, παρουσία όλων των εμπλεκόμενων μερών, η Λευκωσία συνεχίζει να συντηρεί την αβεβαιότητα στο έργο, καθώς δεν επιλύει τις ρυθμιστικές εκκρεμότητες που αποτελούν βασικό προαπαιτούμενο, για να μην αναστείλει την κατασκευή του πρότζεκτ η Nexans. Είναι η πρώτη φορά που η Κυπριακή Δημοκρατία θα έχει απευθείας επαφές με τη Nexans και αναμένεται να ζητήσει διευκρινήσεις για το έργο και τυχόν ρήτρες σε περίπτωση καθυστερήσεων. Τόσο στην Ελλάδα, όσο και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή με λεπτούς χειρισμούς και αρκετή υπομονή καταβάλλουν προσπάθειες ώστε να ευοδωθεί η συμφωνία.

Αναφερόμενος στο καλώδιο ο υπουργός Ενέργειας σημείωσε πως  κατά τη γνώμη της ελληνικής κυβέρνησης, δεν αντιμετωπίζει κανένα θέμα οικονομικής σκοπιμότητας, από πλευράς ωφελειών που παρέχει, προπαντός στους Κυπρίους καταναλωτές.

Όπως εξήγησε, με βάση τα στοιχεία της μελέτης και του μοντέλου του ΑΔΜΗΕ και τα δημόσια διαθέσιμα στοιχεία για τη λειτουργία των δύο αγορών, οι διαφορές τιμών μεταξύ Ελλάδας – Κύπρου είναι τόσο μεγάλες (ακριβότερη κατά 72 ευρώ η κυπριακή αγορά από την ελληνική το 2024), που σε όλα τα πιθανώς ρεαλιστικά σενάρια το καλώδιο έχει σημαντικά κέρδη από πλευράς Κυπρίων καταναλωτών.

Το πρόβλημα είναι ότι δεν υπάρχει οικονομική βιωσιμότητα του έργου από πλευράς ρυθμιστικού πλαισίου (να μπορεί, δηλαδή, να κάνει το έργο ο κατασκευαστής, ο ΑΔΜΗΕ, που ανήκει κατά 51% στον Έλληνα φορολογούμενο χωρίς να έχει ζημία, κάτι που δεν επιτρέπεται και νομικά).

Η οικονομική βιωσιμότητα δεν έχει επιτευχθεί αν και αποτελεί υποχρέωση των ρυθμιστικών αρχών με βάση τους σχετικούς ευρωπαϊκούς κανονισμούς, προπαντός μετά από την απόφαση της ΡΑΕΚ τον περασμένο Ιούλιο και παρά το γεγονός ότι παρήλθαν οι σχετικές συμβατικές προθεσμίες με τον κατασκευαστή του καλωδίου.

Χριστιάννα Κούσιου

 

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
ΑΘΗΝΑ +
spot_img

Συμβαίνει στην Αθήνα