back to top
15.5 C
Athens
Σάββατο, 27 Απριλίου, 2024

15.5 C
Athens
Σάββατο, 27 Απριλίου, 2024

Πιο «βρώμικα» τα κρουαζιερόπλοια από όλα τα ΙΧ

Διαβάστε επίσης

«Καμπανάκι» για τη δημόσια υγεία κρούει η Ευρωπαϊκή Ένωση, μετά από μελέτη για την ατμοσφαιρική μόλυνση και τις πηγές επιβάρυνσής της.

Σύμφωνα με τη μελέτη οι εκπομπές καυσαερίων από τα κρουαζιερόπλοια προκαλούν μεγάλα περιβαλλοντικά προβλήματα και θέτουν σε κίνδυνο την υγεία εκατομμυρίων ανθρώπων, που κατοικούν και δραστηριοποιούνται σε «δραστήρια»λιμάνια, ενώ υπολογίζεται ότι περίπου 50.000 άνθρωποι κάθε χρόνο χάνουν τηζωή από τα καυσαέρια των πλοίων.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από την Transport and Enviroment και σύμφωνα με τα συμπεράσματά της τα κρουαζιερόπλοια που δραστηριοποιούνται στα λιμάνια τηςΕυρώπης μολύνουν την ατμόσφαιρα της γηραιάς ηπείρου μέχρι και 10 (!!!) φορέςπερισσότερο από ό,τι όλα τα ιχ αυτοκίνητα, που κυκλοφορούν στην Ευρώπη και υπολογίζονται σε 260 εκατομμύρια οχήματα.

Οι πλέον εκτεθειμένες χώρες -καθώς αποτελούν βασικούς προορισμούς κρουαζιέρας- είναι Ισπανία, Ιταλία, Ελλάδα, Γαλλία και Νορβηγία, ενώ τα πιο επιβαρυμένα λιμάνια είναι της Βαρκελώνης, της Πάλμα, της Βενετίας, της Σιβιταβέκια κοντά στη Ρώμη και του Σαουθάμπτον.

Εκτός από θείο όμως τα κρουαζιερόπλοια εκπέμπουν και οξείδια του αζώτου περίπου στο 15% των εκπομπών από όλα τα ΙΧ τηςΕυρώπης.

Επιτακτική είναι πλέον η λήψη μέτρων και οι συντάκτες της έρευνας αναφέρουν το παράδειγμα της Βαλτικής, της Νορβηγίας και της Μάγχη, όπου την τελευταία 2ετία ισχύουν «ζώνες ελέγχου εκπομπών καυσαερίων» και τα πλοία που προσεγγίζουν αυτές τις περιοχές πρέπει να καίνε καύσιμο με περιεκτικότητα σε θείο μόλις 0,1%. Διεξάγονται αιφνιδιαστικοί έλεγχοι στις δεξαμενές καυσίμων των πλοίων και σε περίπτωση παραπτώματος τα πρόστιμα που επιβάλονται ξεπερνούν τα 100.000 ευρώ.

Είναι χαρακτηριστικό ότι πριν λίγο καιρό σε κρουαζιερόπλοιο μεγάλης εταιρείας που προσέγγισε τη Βενετία επιβλήθηκε πρόστιμο πάνω από 1.000.000 ευρώ για μόλυνση της ατμόσφαιρας και ασκήθηκαν διώξεις σσε βάρος του πλοιάρχου και του α’ μηχανικού, που αργότερα ανακλήθηκαν μετά τιςαντιδράσεις των ναυτεργατικών σωματείων.

Όπως καταγράφει η έρευνα ένα και μόνο κρουαζιερόπλοιο βάρους 50.000 τόνων εκπέμπει για κάθε ώρα λειτουργίας των μηχανών του, αιωρούμενα σωματίδια ανίστοιχα με τις εκπομπές 50.000 αυτοκινήτων, που κινούνται με 130 χλμ/ώρα. Παράλληλα εκπέμπει μονοξείδιο του αζώτου ανάλογο με 45.000 αυτοκίνητα και διοξείδιο του άνθρακα όπως 7.000 ΙΧ.

Παράλληλα, σύμφωνα με έρευνα που διενεργήθηκε από την ελληνική Ορθινολογική Εταιρεία και τη γερμανικήΜΚΟ NABU, οι εκπομπές αερίων είναι έως και 17 φορές υψηλότερες ακόμα και από έναν πολυσύχναστο δρόμο με αυτοκίνητα, με τις συγκεντρώσεις να είναι 340.000 μικροσωματίδια ανά κυβικό εκατοστό, όταν σε έναν πολυσύχναστο δρόμο εντοπίζονται 20.000-30.000 μικροσωματίδια ανά κυβικό μέτρο.

Όπως υποστηρίζει η γερμανική NABU οι επιβάτες των κρουαζιερόπλοιων πιθανόν εισπνέουν έως και 60 φορές περισσότερα επιβλαβή στοιχεία από ό,τι σε συνθήκες φυσικού αέρα.

Νεκτάριος Ανδριόπουλος

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
ΑΘΗΝΑ +
spot_img

Συμβαίνει στην Αθήνα