Search

«Λειτουργικά αναλφάβητος» ο ένας στους δύο μαθητές Β΄ Λυκείου

628

Απογοητευτική είναι η μαθησιακή εικόνα των μαθητών λυκείου όπως προκύπτει από την έκθεση της Ανεξάρτητης Αρχής Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΑΔΙΠΠΔΕ, σχεδόν οι μισοί μαθητές έχουν αυξημένη πιθανότητα να είναι «λειτουργικά αναλφάβητο».

Τι σημαίνει όμως αυτός ο όρος;

Όπως καθόρισε το 1978 η Γενική Συνέλευση της UNESCO, «λειτουργικά αναλφάβητο είναι κάθε άτομο που είναι ανίκανο να ασκήσει όλες τις δραστηριότητες για τις οποίες είναι απαραίτητος ο αλφαβητισμός, ώστε να λειτουργεί καλύτερα η ομάδα του και η κοινότητά του και να μπορεί επίσης, ο ίδιος, να διαβάζει, να γράφει και να μετράει, για την προσωπική του ανάπτυξη και για την ανάπτυξη της κοινότητάς του». Ο όρος υιοθετήθηκε από την UNESCO σε μία προσπάθεια καλύτερης εννοιολογικής περιγραφής του αναλφαβητισμού, Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, αναφορικά με την νέα προσέγγιση του αναλφαβητισμού, καθόρισε ότι «λειτουργικά αναλφάβητο είναι το άτομο που δεν είναι σε θέση να γνωρίζει ικανοποιητικά ανάγνωση, γραφή και αριθμητική για να ενταχθεί ως άτομο στην κοινωνία, απολαμβάνοντας πλήρως τα δικαιώματά του».

Κακές επιδόσεις στις θετικές επιστήμες

Στη διάρκεια της εκπόνησης της έκθεσης, η ΑΔΙΠΠΔΕ χρησιμοποίησε και αξιολόγησε τα στοιχεία από τις κακές επιδόσεις των μαθητών της Β΄ Λυκείου σε Γενικά και Επαγγελματικά Λύκεια για το σχολικό έτος 2017-2018. Αξίζει να σημειωθεί πάντως, πως τα αντίστοιχα στοιχεία για την περασμένη σχολική χρονιά, 2018-2019, είναι ακόμη πιο απογοητευτικά. Ενδεικτικά στα γενικά λύκεια:

– Στην Νεοελληνική Γλώσσα το 7,1% των μαθητών βαθμολογήθηκε κάτω από τη βάση.
– Στην Άλγεβρα το ποσοστό των βαθμολογιών κάτω από τη βάση ήταν 38,9% και στη Γεωμετρία 44,2%.
– Στη Φυσική βαθμολογία κάτω από τη βάση πήραν σχεδόν οι μισοί μαθητές (48,4%).

Σαφώς χειρότερα είναι τα στοιχεία για τους μαθητές των επαγγελματικών λυκείων, πάντα για το σχολικό έτος 2017-2018:

Δύο στους δέκα μαθητές δεν πέρασε τη βάση στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας.
Το 52,7% πήρε κάτω από τη βάση στην Άλγεβρα και το 51,3% στη Γεωμετρία.
Στη Φυσική και στη Χημεία απέτυχαν 4 στους 10 μαθητές (41% οι βαθμολογίες κάτω από τη βάση στη Φυσική και στο 40,8% στη Χημεία).

Χρόνιο το πρόβλημα

Σύμφωνα με την έκθεση της Ανεξάρτητης Αρχής Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση «τα προβλήματα που εμφανίζονται στο λύκειο, σε σύγκριση με το δημοτικό και το γυμνάσιο, δεν είναι προβλήματα αποκλειστικά του λυκείου αλλά όλων των βαθμίδων, τα οποία συσσωρευτικά κατέληξαν στο λύκειο».

«Προβληματίζει, βέβαια, το γεγονός ότι οι αντιλήψεις και οι πρακτικές του Δημοτικού και του Γυμνασίου, ίσως λόγω του υποχρεωτικού τους χαρακτήρα δεν αποτύπωσαν τα αρχόμενα προβλήματα λειτουργικού αναλφαβητισμού και ενδεχομένως δεν κινητοποιήθηκαν εγκαίρως», επισημαίνουν οι συντάκτες της έκθεσης,

Ισίδωρος Ρούσσος

Print Friendly, PDF & Email



Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *