back to top
21.3 C
Athens
Πέμπτη, 9 Μαΐου, 2024

21.3 C
Athens
Πέμπτη, 9 Μαΐου, 2024

Σαρωτικές αλλαγές στο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας

Διαβάστε επίσης

Αναμόρφωση προγραμμάτων σπουδών σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, εισαγωγή νέων θεματικών στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα, επαναφορά της Τράπεζας Θεμάτων, επιμόρφωση εκπαιδευτικών και αξιολόγηση των σχολικών μονάδων, θεσμοθέτηση 24 πρότυπων και 38 πειραματικών σχολείων από το Σεπτέμβριο και περαιτέρω ενίσχυση το 2021, αυστηροποίηση των μετεγγραφών και δημιουργία ξενόγλωσσων προγραμμάτων με δίδακτρα στα πανεπιστήμια, είναι οι πιο σημαντικές από τις ρυθμίσεις που περιλαμβάνει το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας που αναμένεται να μπει την Τετάρτη σε δημόσια διαβούλευση.

Οι αλλαγές που ανακοίνωσε η υπουργός Παιδείας είναι σαρωτικές και αφορούν όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες. Στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και το νηπιαγωγείο εισάγεται πιλοτικά το μάθημα των Αγγλικών μέσω δημιουργικών δραστηριοτήτων, η Πληροφορική και η Φυσική Αγωγή. Στο δημοτικό σχολείο από την άλλη αυξάνονται οι ώρες διδασκαλίας του μαθήματος των Αγγλικών στις μικρότερες τάξεις και εισάγονται επίσης πιλοτικά νέες θεματικές και νέα μαθήματα.
Αύξηση εξεταζόμενων μαθημάτων
Στο Γυμνάσιο, αυξάνονται τα εξετάζομενα μαθήματα από 4 που είναι σήμερα σε 7, ενώ για την προαγωγή από τη μια τάξη στην άλλη θα απαιτείται ο βαθμός 10 σε κάθε μάθημα ή 13 στο μέσο όρο, ενώ απαραίτητη προϋπόθεση για την προαγωγή, εφόσον ο μέσος όρος είναι πάνω από 13, είναι να μην υπάρχουν πάνω από 4 μαθήματα με επίδοση κάτω από τη βάση. Οι επαναληπτικές εξετάσεις πάντως θα διεξάγονται τον Σεπτέμβριο.
Στο Λύκειο επανέρχεται η Τράπεζα Θεμάτων που θα εφαρμοσθεί από την επόμενη σχολική χρονιά 2020-2021 στην πρώτη τάξη του λυκείου. Επίσης αυξάνεται ο μέσος όρος προαγωγής/απόλυσης από 9,5 που είναι σήμερα σε 10 σε όλο το Λύκειο και θα επανέλθουν οι συντελεστές βαρύτητας στις πανελλαδικές εξετάσεις. Παράλληλα αυξάνονται τα εξεταζόμενα μαθήματα στο λύκειο. Οι μαθητές θα εξετάζονται σε 8 μαθήματα στην Α΄ Λυκείου (8 είναι σήμερα), σε 7 μαθήματα στη Β΄ Λυκείου από 6 που είναι σήμερα και σε 5 μαθήματα από τα 4 που είναι σήμερα στη Γ΄ Λυκείου.
Έρχεται το «κόντρα μάθημα»
Οι ομάδες προσανατολισμού από τέσσερις γίνονται ξανά τρεις: α) Ανθρωπιστικές Επιστήμες, β) Θετικές Σπουδές και Σπουδές Υγείας και γ) Σπουδές Οικονομίας και Πληροφορικής. Στη θεωρητική κατεύθυνση η Κοινωνιολογία αντικαθίσταται από το μάθημα των Λατινικών, αλλά από την επόμενη χρονιά 2021-2022. Συνεπώς η αλλαγή αφορά όσους θα πάνε του χρόνου στη Β΄ Λυκείου και στις πανελλαδικές του 2020 θα εξεταστεί η Κοινωνιολογία. Σημαντική καινοτομία αποτελεί η εισαγωγή του λεγόμενου «κόντρα» μαθήματος στην Γ΄ Λυκείου. Σύμφωνα με το παράδειγμα που έδωσε η κ. Κεραμέως, θα διδάσκεται και θα εξετάζονται υπορεωτικά τα Μαθηματικά στη θεωρητική κατεύθυνση και αντίστοιχα η Ιστορία στους μαθητές των θετικών και τεχνολογικών επιστημών.
Επανέρχεται η «κοσμία» διαγωγή και οι πολύημερες αποβολές
Αντιδράσεις πάντως αναμένεται να προκαλέσουν οι διατάξεις για την επαναφορά ποινών όσον αφορά τη συμπεριφορά των μαθητών. Ειδικότερα, προβλέπεται η επαναφορά της διαγωγής στούς τίτλους σπουδών, όπως ίσχυε πριν από το 2017, ενώ η υπουργός Παιδείας προανήγγειλε και την επαναφορά των αποβολών 3,4 και 5ημερών που είχαν περιοριστεί το 2017 σε αποβολές έως 2 ημερών.
Σημαντικές αλλαγές έρχονται και στα Πανεπιστήμια, σύμφωνα με το νομοσχέδιο, καθώς προβλέπεται η ίδρυση ξενόγλωσσων Τμημάτων σπουδών με δίδακτρα για κατοίκους χωρών εκτός ΕΕ, θεσμοθετούνται κοινά πτυχία με ξένα ιδρύματα, διπλά πτυχία με συνεργασίες ελληνικών και ξένων ΑΕΙ, θερινά προγράμματα και δράσεις για προσέλκυση ξένων φοιτητών. Για τη διοίκηση των ιδρυμάτων, θεσμοθετείται κοινό ψηφοδέλτιο για τις πρυτανικές εκλογές οι οποίες θα διεξάγονται με ηλεκτρονική ψηφοφορία, χωρίς τη συμμετοχή εκπροσώπων των φοιτητών, ενώ η θητεία του πρυτανικού σώματος θα είναι 4ετής.
Βάση και στις μετεγγραφές
Τα πάνω-κάτω έρχονται και στις μετεγγραφές φοιτητών. Για πρώτη φορά θεσπίζεται βάση ακαδημαϊκού κριτηρίου, που ισούται με τη βάση εισαγωγής στη σχολή ή το τμήμα ζήτησης, μείον 2.750 μόρια ώστε να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο να εισάγονται σε σχολές αιχμής υποψήφιοι με χαμηλά μόρια μέσω μετεγγραφών. Π.χ. για να διεκδικήσει κάποιος φοιτητής τη μετεγγραφή του σε τμήμα κεντρικού πανεπιστημίου με βάση 16.000 μόρια, θα πρέπει η δική του επίδοση στις εξετάσεις να μην ήταν χαμηλότερη από τα 13.250 μόρια. Όπως διευκρίνισε ο αρμόδιος υφυπουργός κ. Διγαλάκης, αυτό το όριο μπορεί να διαφοροποιηθεί, ανάλογα με την πορεία εφαρμογής του. Πάντως, προβλέπεται και δεύτερος κύκλος μετεγγραφών σε τμήματα ίδιου πεδίου, χωρίς τον ανωτέρω περιορισμό. Στα οικονομικά και κοινωνικά κριτήρια θα υπάρξουν διαφπροποιήσεις, όπως το να εξετάζεται ο μέσος όρος των εισοδημάτων σε βάθος τριετίας.
Ισίδωρος Ρούσσος

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
ΑΘΗΝΑ +
spot_img

Συμβαίνει στην Αθήνα