back to top
18.7 C
Athens
Σάββατο, 27 Απριλίου, 2024

18.7 C
Athens
Σάββατο, 27 Απριλίου, 2024

Liberation: Ναυαγοί στη Μεσόγειο, οι καταραμένοι της θάλασσας

Διαβάστε επίσης

Στην ευρωπαϊκή τραγωδία στα ανοικτά της Πύλου αναφέρονται στις πρώτες τους σελίδες τα τα διεθνή μέσα ενημέρωσης κάνοντας λόγο για εκατόμβη νεκρών που έρχονται να προστεθούν στις 34.000 ανθρώπους που έχουν βρει το θάνατο στα νερά της Μεσογείου τα οκτώ τελευταία χρόνια .

Το πολύνεκρο ναυάγιο ανοικτά της Πελοποννήσου,συμβαίνει, μας υπενθυμίζει ο Guardian λίγες ημέρες αφότου οι υπουργοί Εσωτερικών της ΕΕ συμφώνησαν σε ριζικές μεταρρυθμίσεις σχετικά με τη μεταναστευτική νομοθεσία και σε ένα νέο σύμφωνο με την Τυνησία για τη μείωση της μετανάστευσης, με ειδικά κονδύλια που προορίζονται για την ανάσχεση των απωλειών σε ανθρώπινες ζωές στη Μεσόγειο.

Σύμφωνα με στοιχεία του ΟΗΕ, περίπου 72.000 πρόσφυγες και μετανάστες έχουν φθάσει στην Ιταλία, την Ισπανία, την Ελλάδα, τη Μάλτα και την Κύπρο, χώρες που συνορεύουν με τη Μεσόγειο, μέχρι στιγμής φέτος. Και Ελλάδα αποτελεί εδώ και καιρό μια από τις κύριες οδούς για τους ανθρώπους που φεύγουν από τον πόλεμο, τις διώξεις και τη φτώχεια στη Μέση Ανατολή, την Ασία και την Αφρική.

“Ο τάφος τόσων ονείρων για μια καλύτερη ζωή, γράφει η γαλλική εφημερίδα Liberation, η Μεσόγειος τα χλιαρά νερά της οποίας σύντομα θα υποδεχτούν εκατομμύρια ανέμελους τουρίστες, υπέστη άλλη μια ελληνική, ευρωπαϊκή και ανθρώπινη τραγωδία την Τετάρτη 14 Ιουνίου. Ένα αλιευτικό σκάφος γεμάτο μετανάστες, με προορισμό τις ιταλικές ακτές από τη Λιβύη, βυθίστηκε στα ανοιχτά της χερσονήσου της Πελοποννήσου.

Με ένα συγκλονιστικό πρωτοσέλιδο υπό τον τίτλο ” Το νεκροταφείο τους” η εφημερίδα αναρωτιέται μέσα από το άρθρο της διευθύντριας σύνταξης Αλεξάνδρας Σβάρτσμπροντ: «Για πόσο ακόμα θα ανεχόμαστε να πνίγονται παιδιά, γυναίκες και άνδρες ενώ προσπαθούν πάση θυσία να ξεφύγουν από την πείνα, τη μιζέρια και τη βία και να αναζητήσουν καταφύγιο στην Ευρώπη; Πώς μπορούμε, ενώ κοιτάζουμε τον εαυτό μας στον καθρέφτη κάθε πρωί, να επιμένουμε να κλείνουμε τα σύνορα της Ευρώπης γνωρίζοντας ότι, αυτό ακριβώς το “κλείσιμο” ωθεί τους μετανάστες να παρακάμψουν τα εμπόδια και να ακολουθήσουν πιο επικίνδυνες διαδρομές; Πώς μπορεί κανείς να αποφασίζει να μη διασώζει ανθρώπους που βρίσκονται παρατημένοι μεσοπέλαγα, προκειμένου να τους αποτρέψει από κάθε απόπειρα διέλευσης; Πώς μπορείς να ξέρεις ότι στερείς, ακόμα και από τον “Άλλο”, τον ξένο, μία καλύτερη ζωή όταν, και οι ίδιοι, είμαστε προϊόντα παρελθούσας μετανάστευσης, όταν οι πρόγονοι των περισσότερων έδωσαν τις ίδιες μάχες; Πώς μπορεί, ακόμα, να εμποδίζουμε γυναίκες και άνδρες να έρθουν να εργαστούν στην περιοχή μας, ενώ συνεχίζουμε να παραπονιόμαστε για ελλείψεις προσωπικού σε νοσοκομεία, σχολεία, μεταφορές, εστιατόρια, αρτοποιεία κ.α.;»

 

Σε μια ανατριχιαστική ειρωνεία, συμβολική αυτής της θάλασσας με τα πολλά πρόσωπα, την οποία μα μεταφέρει η Liberation πολλοί από τους επιζώντες μεταφέρθηκαν στο ελληνικό λιμάνι της Καλαμάτας με το Mayan Queen, μια πολυτελή θαλαμηγό αξίας 175 εκατομμυρίων δολαρίων που πλέει στην περιοχή και ανήκει σε μια πλούσια μεξικανική οικογένεια που κυριαρχεί στην παγκόσμια αγορά αργυρούχων μεταλλευμάτων.

Η βρετανική εφημερίδα The Guardian σημειώνει ότι η χθεσιν’η τραγωδία ανοικτά της Πελοποννησου είναι το πλεον πολύνεκρο ναυάγιο μεταναστών στα ανοικτά της Ελλάδας και τα θύματα, σχεδόν όλοι τους άνδρες από το Αφγανιστάν και το Πακιστάν πνίγηκαν όταν η μεγάλη μηχανότρατα στην οποία επέβαιναν ανατράπηκε στα ανοιχτά της νότιας Πελοποννήσου.

Δεν ήταν σαφές πόσοι επιβάτες αγνοούνταν από το σκάφος, το οποίο είχε ξεκινήσει από την ανατολική Λιβύη και κατευθυνόταν προς την Ιταλία.Μέχρι το βράδυ, η υπηρεσιακή κυβέρνηση της Ελλάδας είχε κηρύξει τριήμερο εθνικό πένθος για να τιμήσει την τραγωδία.
“Υπήρξε δραματική αύξηση του αριθμού των νεκρών, ο οποίος ανεβαίνει κάθε ώρα”, δήλωσε ένας Έλληνας αξιωματούχος. “Υπάρχουν εικασίες ότι στο πλοίο επέβαιναν έως και 600 άνθρωποι, αλλά αυτό δεν έχει επιβεβαιωθεί. Το πλοίο βρίσκεται κάτω από το νερό. Έχει βυθιστεί”.
Περίπου 104 επιβάτες είχαν διασωθεί μέχρι το απόγευμα της Τετάρτης, δήλωσε Ιωάννης Ζαφειρόπουλος, ο αντιδήμαρχος της νότιας πόλης-λιμάνι της Καλαμάτας, όπου μεταφέρθηκαν οι επιζώντες. Ένα ευρωπαϊκό φιλανθρωπικό ίδρυμα υποστήριξης της διάσωσης δήλωσε ότι πιστεύει ότι περίπου 750 άνθρωποι βρίσκονταν στο πλοίο, ενώ η υπηρεσία μετανάστευσης του ΟΗΕ ανέφερε μια εκτίμηση για 400 άτομα.
Σκάφη της ακτοφυλακής, μια φρεγάτα του πολεμικού ναυτικού, στρατιωτικά μεταγωγικά αεροσκάφη, ένα ελικόπτερο της πολεμικής αεροπορίας και μια σειρά ιδιωτικών σκαφών συμμετείχαν στην έρευνα για επιζώντες. Οι προσπάθειες διάσωσης αρχικά παρεμποδίστηκαν από τους ισχυρούς ανέμους. Η βρετανική εφημερίδα επικαλείται μαρτυρίες διασωθέντων στα ελληνικά μέσα ενημέρωσης σύμφωνα με τα οποίους το πλοίο βυθίστηκε σχεδόν ακαριαία, κοντά στο βαθύτερο σημείο της Μεσογείου. “Η μηχανή σταμάτησε και βυθίστηκε μέσα σε λίγα λεπτά”, δήλωσε ένας από αυτούς.
Το βράδυ της Τετάρτης εμφανίστηκαν οι πρώτες αεροφωτογραφίες από το υπερπλήρες πλοίο πριν ανατραπεί. Η μπλε μηχανότρατα φαινόταν να έχει εκατοντάδες ανθρώπους στο πλοίο.

“Το εξωτερικό μέρος του σκάφους ήταν γεμάτο ανθρώπους και υποθέτουμε ότι αυτό συνέβαινε και κάτω από το κατάστρωμα”, δήλωσε στους δημοσιογράφους ο Νίκος Αλεξίου, εκπρόσωπος της Ελληνικής Ακτοφυλακής. “Το σκάφος ήταν υπερπλήρες. Ένας ακριβής αριθμός δεν μπορεί να δοθεί με βεβαιότητα, αλλά το σίγουρο είναι ότι είναι πολύ μεγάλος”.
Οι ελληνικές αρχές και οι αξιωματούχοι της υπηρεσίας συνοριακών ελέγχων της ΕΕ Frontex ειδοποιήθηκαν για το πλοίο αργά την Τρίτη. Οι επανειλημμένες κλήσεις προς το σκάφος με την προσφορά βοήθειας απορρίφθηκαν, ανέφερε σε ανακοίνωσή της η ακτοφυλακή. “Το απόγευμα, ένα εμπορικό πλοίο προσέγγισε το πλοίο και του παρείχε τρόφιμα και προμήθειες, ενώ οι [επιβάτες] αρνήθηκαν οποιαδήποτε περαιτέρω βοήθεια”, ανέφερε το λιμενικό.
Ένα δεύτερο εμπορικό πλοίο προσέφερε αργότερα περαιτέρω προμήθειες και βοήθεια, οι οποίες απορρίφθηκαν, πρόσθεσε η υπηρεσία. Ένα περιπολικό σκάφος της ακτοφυλακής έφτασε στο πλοίο το βράδυ “και επιβεβαίωσε την παρουσία μεγάλου αριθμού μεταναστών στο κατάστρωμα”, ανέφερε η ανακοίνωση. “Όμως αρνήθηκαν οποιαδήποτε βοήθεια και είπαν ότι ήθελαν να συνεχίσουν για την Ιταλία”.

Οι διακινητές , σχολιάζει ο Guardian, αναλαμβάνουν όλο και μεγαλύτερους κινδύνους για να αποφύγουν τις περιπολίες. Επιχειρούν όλο και περισσότερο σε διεθνείς θαλάσσιες οδούς με στόχο να αφήσουν το ανθρώπινο φορτίο τους στην Ιταλία αντί για την αυστηρά φυλασσόμενη Ελλάδα.”

“Βλέπουμε όλο και περισσότερους να διακινούνται σε ανοιχτές θάλασσες που είναι πιο επικίνδυνες επειδή είναι επιρρεπείς σε πιο θυελλώδεις καιρικές συνθήκες”, δήλωσε η Νατάσσα Στραχήμη, δικηγόρος της Refugee Support Aegean, μιας ΜΚΟ που παρέχει νομική βοήθεια σε αιτούντες άσυλο. “Και τα ταξίδια διαρκούν πολύ περισσότερο επειδή ο προορισμός είναι η Ιταλία”.

Το ελληνικό υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής κατηγόρησε τα διεθνή δίκτυα διακινητών ότι θέτουν σε κίνδυνο τις ζωές των μεταναστών, ενώ ο Ύπατος Αρμοστής του ΟΗΕ για τους πρόσφυγες, Filippo Grandi, κάλεσε τις κυβερνήσεις να συνεργαστούν για να δημιουργήσουν ασφαλείς οδούς για τους ανθρώπους που φεύγουν από τη φτώχεια και τον πόλεμο.
Η Ελλάδα έχει επικριθεί για τη βίαιη απέλαση επίδοξων αιτούντων άσυλο κατά παράβαση του διεθνούς δικαίου. Η πρώην κεντροδεξιά κυβέρνησή της, η οποία αντιμετωπίζει επανεκλογές στις κάλπες αργότερα αυτό το μήνα, αρνήθηκε τις “απωθήσεις”, χαρακτηρίζοντας τη μεταναστευτική της πολιτική “σκληρή αλλά δίκαιη”.

Ένα βίντεο που κυκλοφόρησε τον περασμένο μήνα έδειχνε πρόσφυγες που είχαν φθάσει στο νησί της Λέσβου να τοποθετούνται με τη βία σε σκάφος της ελληνικής ακτοφυλακής, προτού παρασυρθούν και τους παραλάβει η τουρκική ακτοφυλακή.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης, πρωθυπουργός της χώρας μέχρι τον Μάιο, και ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης, Αλέξης Τσίπρας, ανακοίνωσαν ότι θα αναστείλουν τις προεκλογικές τους εκστρατείες καθώς έγινε αντιληπτό το μέγεθος της τραγωδίας. Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, δήλωσε βαθιά θλιμμένη από την τραγωδία” καταλήγει η βρετανική εφημερίδα.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
ΑΘΗΝΑ +
spot_img

Συμβαίνει στην Αθήνα