Οι προγραμματικές συμβάσεις για την αντιπλημμυρική θωράκιση και την αποκατάσταση των οδικών δικτύων των πέντε δήμων της Αττικής που επλήγησαν τον Νοέμβριο του 2017 και τον Ιούλιο του 2018 από τις πλημμύρες και τις πυρκαγιές υπεγράφησαν το απόγευμα της Τρίτης από τον γενικό γραμματέα Υποδομών Γιώργο Δέδε και τους πέντε δημάρχους.
Τα έργα, κόστους περίπου 49 εκατομμυρίων ευρώ, θα εκτελεστούν πέραν των ήδη προγραμματισμένων αντιπλημμυρικών και άλλων έργων, από το υπουργείο Υποδομών και την Αποκεντρωμένη Διοίκηση.
Η πρώτη δέσμη έργων, που είναι κυρίως οδικά και υδραυλικά, τόσο στον αστικό όσο και τον περιαστικό ιστό των Δήμων Ραφήνας-Πικερμίου, Μαραθώνα, Μάνδρας-Ειδυλλίας, Ελευσίνας και Μεγαρέων, θα ξεκινήσουν σε 1,5 με 2 μήνες και θα εκτελεστούν από το υπουργείο Υποδομών, «γιατί οι Δήμοι δεν έχουν τον απαραίτητο μηχανισμό», όπως εξήγησε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης. Ωστόσο τα περισσότερα από αυτά θα ξεκινήσουν σε βάθος χρόνου, καθώς η διαδικασία μελέτης, σχεδιασμού, απαραίτητων αδειοδοτήσεων, δημοπρατήσεων και υλοποίησης είναι χρονοβόρα, όχι μόνο λόγω της γραφειοκρατίας, αλλά αναγκαίων ενεργειών και προσεκτικής προετοιμασίας και σχεδιασμού.
Χ. Σπίρτζης: «Νέα εποχή»
Ο κ. Σπίρτζης μίλησε για «μια νέα εποχή και για μια σημαντική προσπάθεια στήριξης των συγκεκριμένων δήμων που επλήγησαν από τις θεομηνίες, πέρα από κάθε κομματική επιλογή και πολιτική ταυτότητα των δημάρχων τους», ενώ ικανοποιημένοι εμφανίστηκαν και οι πέντε δήμαρχοι, κάνοντας λόγο για στήριξη των δήμων τους από το υπουργείο Υποδομών.
Βάσει των προγραμματικών συμβάσεων που υπέγραψαν ο δήμαρχος Ελευσίνας Γεώργιος Τσουκαλάς, η δήμαρχος Μάνδρας-Ειδυλλίας Ιωάννα Κριεκούκη, ο δήμαρχος Μαραθώνας Ηλίας Ψηνάκης, ο δήμαρχος Μεγαρέων Γρηγόριος Σταμούλης και ο δήμαρχος Ραφήνας-Πικερμίου, Ευάγγελος Μπουρνούς, η Ειδική Υπηρεσία Δημοσίων Έργων Κατασκευής και Συντήρησης Συγκοινωνιακών Υποδομών (ΕΥΔΕ ΚΣΣΥ) του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών αναλαμβάνει εξ ολοκλήρου τη χρηματοδότηση και τη διαχείριση των διαδικασιών ωρίμανσης, ανάθεσης και εκτέλεσης των έργων. Όπως αναφέρεται στην προγραμματική σύμβαση, η εν λόγω υπηρεσία διαθέτει επαρκή στελέχωση και προσωπικό με εξαιρετική τεχνική και επιστημονική γνώση, εξειδίκευση και εμπειρία για να μπορεί να καλύψει με ασφάλεια διοικητικές και επιχειρησιακές απαιτήσεις εξαιρετικά μεγαλύτερες, ακόμη και από αυτές που θεωρούνται αναγκαίες για την αποκατάσταση των υποδομών της παρούσας προγραμματικής σύμβασης.
Πώς κατανέμονται τα κονδύλια
Ο συνολικός προϋπολογισμός για τα έργα που προβλέπονται στις πέντε προγραμματικές συμβάσεις ανέρχεται στα 48.850.000 ευρώ και τα κονδύλια θα αντληθούν από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ). Αναλυτικά, το οικονομικό αντικείμενο της κάθε προγραμματικής σύμβασης διαμορφώνεται ως εξής: Για τον Δήμο Ελευσίνας ανέρχεται στα 5.800.000 ευρώ, για τον Δήμο Μάνδρας-Ειδυλλίας στα 6.200.000, για τον Δήμο Μαραθώνα στα 15.200.000 ευρώ, για τον Δήμο Μεγαρέων στα 6.850.000 ευρώ και για τον Δήμο Πικερμίου-Ραφήνας στα 14.800.000 ευρώ.
Τα έργα αφορούν αποκαταστάσεις των οδικών υποδομών και των συνοδών έργων αντιπλημμυρικής προστασίας, καθώς επίσης και των αναγκαίων αναπλάσεων, όπου αυτές απαιτούνται. Στους πλημμυροπαθείς δήμους τα έργα αφορούν αποκατάσταση και βελτίωση οδών κατά τμήματα, από τις ζημιές που προκάλεσαν οι πλημμύρες της 15ης Νοεμβρίου 2017 και της 26ης και 27ης του ίδιου μήνα. Σε αυτές τις παρεμβάσεις περιλαμβάνονται, ενδεικτικά, η αποκατάσταση πρανών ανάντη και κατάντη των οδών, έργα οδοποιίας (οδοστρώματα-ασφαλτικά-σήμανση-ασφάλιση), κατασκευή οχετών, τάφρων και αποστραγγιστικών δικτύων για απορροή ομβρίων κλπ. Για τους Δήμους Μαραθώνα και Ραφήνας-Πικερμίου, στις παρεμβάσεις αποκατάστασης περιλαμβάνονται, ενδεικτικά, η αποκατάσταση πρανών ανάντη και κατάντη των οδών, έργα οδοποιίας (οδοστρώματα-ασφαλτικά-σήμανση-ασφάλιση), κατασκευή οχετών κ.ά.
Διανοίξεις δρόμων
Ο υπουργός Υποδομών ανακοίνωσε ότι ολοκληρώνεται η κατάρτιση του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου για το Μάτι από τις Γενικές Γραμματείες Περιβάλλοντος και Χωροταξίας, ενώ το υπουργείο Υποδομών καταρτίζει το οδικό σχέδιο, το οποίο θα είναι συμβατό με το Ειδικό Χωρικό Σχέδιο.
Όπως εξήγησε ο κ. Σπίρτζης, θα διανοιχθεί δρόμος παράλληλος του παραλιακού μετώπου, ο οποίος θα τέμνεται από τέσσερις με πέντε άξονες που θα τον συνδέουν με τη λεωφόρο Μαραθώνος. Αναφερόμενος στις διαδικασίες αποκατάστασης των πληγέντων, ο υπουργός επισήμανε ότι έχουν υποβληθεί περίπου 300 αιτήσεις για επισκευές κτιρίων και έχουν εκδοθεί 110 άδειες επισκευής.
Οι υπόλοιπες εκκρεμούν λόγω συνιδιοκτησιών και άλλων ζητημάτων που αφορούν τους ιδιοκτήτες. Σημείωσε, επίσης, ότι δεν έχουν επιλυθεί ακόμη ορισμένα ζητήματα που αφορούν οριοθετήσεις ρεμάτων στον Δήμο Μαραθώνα. Τέλος, ο κ. Σπίρτζης υπογράμμισε ότι όλες οι κατεδαφίσεις των κτισμάτων που έχουν χαρακτηριστικά «κόκκινα» γίνονται, για πρώτη φορά, χωρίς δαπάνη των ιδιοκτητών τους, είτε με έξοδα του υπουργείου είτε με χορηγίες μεγάλων εργοληπτικών εταιρειών.
Ένταση με Η. Ψινάκη
Στο περιθώριο της υπογραφής των συμβάσεων δημιουργήθηκε ένταση με πρωταγωνιστή τον δήμαρχο Μαραθώνος Ηλία Ψινάκη, όταν δημοσιογράφος τον ρώτησε «γιατί δεν έχει ζητήσει μία συγγνώμη για τους νεκρούς στο Μάτι». «Δεν θα ζητήσω από εσάς τίποτε» απάντησε ο κ. Ψινάκης και πρόσθεσε: «Οι κάτοικοι του Μαραθώνα ξέρουν τι έχω κάνει και αισθάνομαι ήσυχος για αυτό», ενώ επανέλαβε ότι δεν θα διεκδικήσει εκ νέου τη δημαρχία.
Ισίδωρος Ρούσσος